همه چیز در مورد اختلال تخریبی در کودکان

اختلال تخریبی در کودک چیست و چه عوارض و پیامدهایی دارد؟

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان، از مهمترین مشکلات در رشد کودکان است. این اختلال با رفتار‌های مخرب و نامناسبی که در کودکان مشاهده می‌شوند، شناسایی می‌شود. عوارض مخرب این اختلال بر تحصیل و روابط اجتماعی و خانوادگی کودک، باعث جدی تر شدن این مسئله شده است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به عنوان والد، بیشتر با این اختلال آشنا شوید.

 

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان چیست؟

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان که به نام دیگر اختلال‌های روانشناختی نیز شناخته می‌شود، علائم متعدد و مختلفی دارد. علائم این اختلال در کودکان به صورت کلی عصبانیت و خشم زیاد، تخریب، نافرمانی از دستورات والدین و تخریب قابل مشاهده است. نکته لازم به ذکر این است که بد‌اخلاقی‌های معمولی کودکان تفاوت بسیاری با رفتار‌های تخریبی داشته و این دو به راحتی قابل تشخیص از یکدیگر هستند. 

 

لازم است به عنوان پدر و مادر کودکی که به اختلال رفتاری تخریبی دچار است، این مسئله را بدانید که اگر این اختلال در کودکان شما کنترل نشود، کودکتان در آینده با مشکلات زیادی در زمینه های تحصیل، ارتباطات و .... مواجه خواهد شد. 

انواع اختلال‌های روانشناختی یا رفتاری تخریبی در کودکان و معرفی آنها

همانطور که ممکن است بدانید، اختلال رفتاری تخریبی در کودکان، انواعی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تاثیر بازی بر رشد کودک.

 

اختلال نافرمانی مقابله‌ای: علائم این اختلال در کودکان به صورت نافرمانی نسبت به والدین، کلافگی نسبت به صحبت‌های دیگران مخصوصا والدین و عصبانیت مکرر خودش را نشان می‌دهد. این علائم بیشتر در مواردی که کودک با والدین بحث و دعوا دارد خودشان را نشان می‌دهند. البته لازم به ذکر است که عصبانیت و نافرمانی کودکان مبتلا به این اختلال، در دعوا با خواهر و برادر یا همکلاسی‌ها نیز خودش را نشان می‌دهد. این وع از اختلال رفتاری تخریبی در کودکان پیش‌دبستانی آغاز شده و در صورت عدم درمان، تا سنین بالاتر کودک نیز ادامه‌دار خواهد بود.

 

اختلال سلوک: این نوع اختلال در کودکان با علائمی همچون خشونت، سوءاستفاده و دزدی همراه است. معمولا این اختلال در سنین پایانی کودکی بروز پیدا کرده و در صورتی که درمانی صورت نگیرد، این اختلال تا سنین جوانی همراه کودک خواهد بود.

اختلال بی‌نظمی خلقی آشفته: کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند، تغییرات شدید خلق‌و‌خو خواهند داشت. کودکان در سن پایین به این اختلال دچار شده و خشونت و عصبانیت در آنها به صورت لحظه‌ای و ناگهانی بروز پیدا می‌کند.

 

اختلال‌های رفتاری تخریبی به چه علت در کودکان بروز پیدا می‌کنند؟

امروزه علت بروز اختلالات روانشناختی در کودکان به صورت دقیق شناسایی نشده است. با این حال برخی از متخصصان، معتقدند که عواملی باعث بروز این اختلالات در کودکان می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

جنسیت: به صورت کلی، پسران نسبت به دختران، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال رفتاری تخریبی قرار دارند. هنوز توجیه علمی‌ای برای این مسئله ارائه نشده است ولی احتمال می‌رود که به دلیل انرژی تخلیه نشده بیشتر پسران باشد.

 

مقاله پیشنهادی : تاثیر اختلالات یادگیری بر رفتار کودکان.

 

ژنتیک و زمینه خانوادگی: همواره ژنتیک و پیش زمینه خانوادگی در بیماری‌ها و اختلالات مختلف تاثیر‌گذار است. در صورتی که یکی از اعضای خانواده به این اختلالات مبتلا باشد، احتمال بروز آن در کودک بالا می‌رود. لازم به ذکر است که اگر کودک از لحاظ روانی و امنیتی توسط خانواده تامین شود، میزان بروز اختلالات روانشناختی در او کاهش پیدا می‌کند. 

 

عوامل محیطی: خانواده‌هایی که به شدت کودک را محدود کرده و سخت‌گیری می‌کنند، کودکانی با اختلالات رفتاری تخریبی پرورش داده و به جامعه تحویل می‌دهند. به صورت کلی، از عوامل محیطی تاثیرگذار در بروز اختلالات روانشناختی در کودکان می‌توان به مدرسه، خانواده و محیط زندگی کودک اشاره کرد.

 

سخن پایانی

اختلال رفتاری تخریبی در کودکان یا همان اختلالات روانشناختی، به صورت خیلی جدی بر زندگی اجتماعی، روابط خانوادگی و تحصیل کودک تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل لازم است تا والدین کودکان مبتلا به این اختلالات، برای درمان کودک خود به خوبی با این اختلالات آشنا باشند و سپس در جهت درمان آن اقدام کنند. نکته حائز اهمیت این است که اگر این اختلالات در کودکان درمان نشوند، آسیب‌های جبران ناپذیری در آینده و زندگی کودک به جا خواهند گذاشت.

 

در انتهای این نوشته توصیه می‌کنیم که بلاگ " همه چیز درباره اوتیسم در کودکان " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی